Saturday 24 September 2016

جشن ماسلنیتسا در کشور روسیه

جشن ماسلنیتسا در کشور روسیه





جشن ماسلنیتسا ( Maslenitsa ) یک جشن آئینی و باستانی و غیر مذهبی می باشد که به مدت 7 روز در کشور روسیه و کشورهای اسلاو نژاد مانند اوکراین و بلاروس برگزار می شود. جشن ماسلنیتسا علاوه بر همزمانی نسبی شباهت های بسیاری با جشن باستانی نوروز دارد که یکی از این شباهت ها قدمت تاریخی این دو جشن می باشد که قبل از ترویج اسلام در ایران و مسیحیت در کشورهای مذکور وجود داشته است. پس از ورود این مذاهب در کشورهای ذکر شده ضمن متوقف نشدن برگزاری آن ها معایب آن اصلاح شده و به صورت دلپذیرتر از قبل اجرا می شود. ولی در نهایت ورود مذاهب تاثیرات خود را بر روی جشن های باستانی گذاشته است و در این مورد خاص کلیسای ارتودکس مراسم و باورهای خود را با این جشن آمیخته است که از آن جمله منع مومنان از خوردن گوشت در این یک هفته می باشد.

جشن نوروز و ماسلنیستا تا نزدیکی های قرن 14 به طور هم زمان برگزار می شدند. یکی دیگر از شباهت های این دو جشن رواج دید و بازدید در آن و سر زدن به بزرگترها می باشد و در جشن ماسلنیتسا به این صورت است که در این یک هفته ( که هر روز آن دارای مراسم خاص می باشد ) ابتدا کوچکترها به دیدار بزرگترها رفته و دید و بازدید ادامه پیدا می کند.
در این دید و بازدیدها خوردن نوعی پنکیک به نام بلینی مرسوم می باشد که جزء غذاهای ملی کشور روسیه است. پختن این پنکیک در این مراسم در طول سالیان به صورت نماد این جشن در آمده است. از خصوصیات این پنکیک، نازک، گرد، زرد و گرم بودن آن است که تشبیه به خورشید کرده اند.




از دیگر کارهایی که در این جشن انجام آن رواج دارد برف بازی و پرتاب گلوله برفی و کمک کردن به فقراء می باشد. این مراسم در روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه به اوج خود می رسد و همه مردم در آن شرکت می کنند و در روز یک شنبه همگی طلب بخشایش از یکدیگر می کنند. از دیگر کارهای مرسوم این جشن درست کردن عروسک های چوبی با صورت های گرد از جنس چوب و حصیر به اسمبانو ماسلنیتسا می باشد که در روز آخر آن را آتش زده و به زمستان پایان می دهند.

در واقع در اسطوره شناسی اسلاوها این جشن پاداش تحمل ماه ها هوای سرد و ابری می باشد و حالا که این هوای سرد به پایان خود نزدیک می شود، مردم با جشن و سرور به اسقبال آفتاب و روزهای گرم می روند و حتی سوزاندن آدمک چوبی به معنای پشت سر گذاشتن و دور ریختن خاطرات و تجربیات تلخ و سخت گذشته می باشد.
پس از این یک هفته بلافاصله روزه داری بزرگ 40 روزه مومنان آغاز می شود که در آن نه تنها مردم از خوردن گوشت، بلکه از خوردن همه محصولات لبنی و حیوانی وتخم مرغ و همچنین رقص و موسیقی و پایکوبی و شادی منع شده اند به همین دلیل به این جشن هفته پنیر نیز می 
گویند. این روزه داری چهل روزه با شروع عید پاک  ( ایستر ) خاتمه پیدا می کند.




تهیه شده توسط مرکز برگزار کننده تور روسیه

برای شرکت در تور روسیه و یا سفر به روسیه با ما تماس بگیرید:



No comments:

Post a Comment